حَدْ و حکمت مدارا
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
معضل مفهومی مدارا
«مدارا» یکی از فضیلتهای محوری در اغلب ادیان و فرهنگهاست که در چند صد سال اخیر بیش از پیش کانون بررسی شده است. با وجود تلاشهای بسیاری که در ایضاح مفهومی آن صورت گرفته، بهنظر میرسد تاکنون به سرانجام مطلوبی رهنمون نشده است. بهکارگیری این اصطلاح در سخن از روشها، اندیشهها،مکاتب فکری، رویکردها و اشخاص و کاربست آن در قلمروهای علمی گوناگون از جمله فلسفه، اخلاق، ادیان ،علوم اجتماعی سیاست، روانشن...
متن کاملمدارا در رفتار سیاسی و حاکمیت علوی
اگر سیاست را تدبیر مدن یا اداره ومدیریت بر جامعه بنامیم دوره کوتاه زمامداری امام علی (ع) بی شک ارزشمند ترین میراث نظری و گرانبها ترین تجربه عملی درعرصه اندیشه و عمل سیاسی است. حضرت پس از وفات پیامبر(ص) نیزبه مدت بیست و پنج سال به عنوان یک ناظر، مسائل جامعه اسلامی را درابـعاد داخلی و خارجی آن رصد کرده و سپس بـا کوله باری از تجـربه و شناخت بـه اصرارمردم مدیریت واداره جامعه اسلامی را عهده دارشده ا...
متن کاملتساهل و مدارا در ذخیرةالملوک میرسیدعلی همدانی
در جهان متکثر و سراسر تضاد امروز، تفاهم، مدارا، تساهل و همزیستی مسالمت آمیز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، لذا غور در دریای عمیق اندیشه و آثار میر سید علی همدانی و ساز و کارهایی که ما را در رسیدن به صلح و زندگی مسالمت آمیز یاری می دهد، بیانگر توجه او به این ضرورت جامعهی بشری است. تساهل و مدارا در اندیشۀ او، فضیلتی اخلاقی و انسانی است که خاستگاه آن دین اسلام و قرآن است. او عفو و رحمت خداوند را وسی...
متن کاملفهم مدارا در اجتماع علمی علوم اجتماعی
هدف از این پژوهش فهم مدارا در اجتماع علمی علوم اجتماعی است. مدارا دارای ابعاد و وجوه متفاوتی است. در این مقاله بیشتر به مدارای علمی در میان اساتید علوم اجتماعی پرداخته شده است. مبانی نظری تحقیق باتاکید بر نظریه کنش ارتباطی تدوین شده است. پژوهش با بهرهگیری ازرویکرد پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه مبنایی انجام و دادهها از طریق مصاحبه با اساتید علوم اجتماعی دانشگاههای شهر تهران حاصل شده است....
متن کاملمعادلة قرآن و حکمت در حکمت صدرایی
این مقاله، به تفاوتهای حکمت و فلسفه پرداخته است. حکمت فراتر از فلسفه است. حکمت، فلسفة متجلّی در جان و روح و فعل و عمل آدمی است و حاصل نوعی مکاشفه و شهود، و فراتر از مباحث نظری و بحثی صرف است. حکمت، دانشی موهبتی و حاصل فیض الهی است؛ اما فلسفه، برای هر صاحب عقلی، پس از کسب مقدمات و اندکی ممارست در مسائل عقلی حاصل میشود. لذا تحصیل حکمت برای هر کس میسّر نیست و مقدّمات و شرایطی دارد که برخی علمی و نظ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 30
صفحات 1- 1
تاریخ انتشار 1999-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023